Vi designer lyd






DNA
Når man som Casper Sparsø er vokset op med et trommesæt på den ene side og en arkitekt-far med speciale i akustik på den anden, er interessen for god lyd ikke svær at spore. Det betød utallige gymnasiekoncerter som trommeslager og drømmen om en dag at blive fuldtidsmusiker sideløbende med, at han troligt dyrkede sin passion for fotografi og grafik. En passion der skulle vise sig at blive startskuddet til AKUART.
En dag sad Casper og arbejdede med noget grafik, da hans øjne tilfældigvis faldt på nogle materialeprøver, som hans far havde liggende på en akustikdug – den lyddug, der ligger bag klassiske perforerede gipslofter. Et helt igennem hvidt og trist produkt. Casper fik en idé og greb en saks og klippede et stykke ud, og lagde det i en inkjet printer. Et voila. Det første AKUART print var skabt.
I begyndelsen blev billederne printet på dette papir, som blev limet på akustikplader og indrammet i træ. Desværre var kvaliteten på printere i 1998 langt fra optimal, og det resulterede i en meget dyr og langsom proces. Det var uholdbart, så Casper lagde drømmen og projektet på hylden og startede bandet Rag City Dolls - i øvrigt sammen med nuværende Head of Marketing i AKUART – hvor de turnerede land og rige rundt og havde flere singler på P3.
Mens Casper hamrede løs på trommerne, udviklede trykkeribranchen sig og de første store printere til pladeprint kom i begyndelsen af det nye årtusinde. Det tog ikke Casper lang tid at genoplive sin idé, og i 2006 startede han AKUART med produktion i Sverige og med kontor på en lille båd i Københavns havn.
Der er sket meget siden 1998. Bjørn Berthelsen kom til og er i dag partner i AKUART. Sammen med Casper tæller organisationen mere end 10 medarbejdere og har en stor produktion i Europa og salgskanaler worldwide. Seneste skud på stammen er lanceringen af AKUART HOME, der sætter sig på B2C markedet og tilbyder akustikløsninger til private hjem. Produktsortimentet øges løbende, og AKUART omsætter i dag for et tocifret millionbeløb - alene på akustikregulerende billeder. Det eneste, der ikke har ændret sig, er den kreative vibe og passionen for god lyd.
Idéen blev en realitet og er ligeså god, som den var i 1998.